Bu dersin amacı ileri mutfak kültürü bilgisi vermek, dünya mutfaklarındaki yemek ve pişirme teknikleri üzerindeki kültürel unsurların etkisini belirlemek ve bunları karşılaştırılarak farklılıkların oluştuğu unsurları öğretmektir.
Öğrenciler coğrafya, iklim, ekonomi, siyasal tarih ve kültür perspektiflerinden farklı mutfak kültürlerini inceler. Dünyanın çeşitli bölgelerindeki mutfakları karşılaştırır, aralarındaki benzerlik ve farklılıkların oluşmasında coğrafya ve tarihin etken rollerini anlar ve değerlendirir.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Program
Öğrenme Çıktıları |
Öğretim
Yöntemleri |
Ölçme
Yöntemleri |
İleri mutfak kültürünün ne olduğunu, bunu oluşturan etkileri, bu etkilerin gücünü ve bu gücün hangi koşullarda değiştiğini görür. | 1,2,3 | 1,2,3 | A |
Dünya mutfaklarından örnekleri, bu mutfaklarda kullanılan pişirme tekniklerini ve mutfak kültürlerini görür | 1,2,3 | 1,2,3 | A |
Farklı mutfak kültürlerinin karşılaştırılmasını öğrenir | 1,2,3 | 1,2,3 | A,B,C |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Çalışma Materyalleri |
1 | Kültür nedir? | Gabaccia D.C. 1998, We Are What We Eat Ethnic Food and the Making of Americans, Harvard University Press Cambridge, Massachusetts London, England |
2 | Yemek kültürü nedir? | Gabaccia D.C. 1998, We Are What We Eat Ethnic Food and the Making of Americans, Harvard University Press Cambridge, Massachusetts London, England |
3 | Mutfak kültürü nedir? | Gabaccia D.C. 1998, We Are What We Eat Ethnic Food and the Making of Americans, Harvard University Press Cambridge, Massachusetts London, England |
4 | Dünyadaki mutfak kültürleri | Gabaccia D.C. 1998, We Are What We Eat Ethnic Food and the Making of Americans, Harvard University Press Cambridge, Massachusetts London, England |
5 | Mutfak kültürlerini etkileyen faktörler | Gabaccia D.C. 1998, We Are What We Eat Ethnic Food and the Making of Americans, Harvard University Press Cambridge, Massachusetts London, England |
6 | Uzakdoğu mutfak kültürü |
Gabaccia D.C. 1998, We Are What We Eat Ethnic Food and the Making of Americans, Harvard University Press
Cambridge, Massachusetts London, England Brittin, H.C. 2011, The Food and Culture Around the World Handbook, Pearson Education, New Jersey |
7 | Ara SINAV | |
8 | Orta doğu mutfak kültürü |
Gabaccia D.C. 1998, We Are What We Eat Ethnic Food and the Making of Americans, Harvard University Press
Cambridge, Massachusetts London, England Brittin, H.C. 2011, The Food and Culture Around the World Handbook, Pearson Education, New Jersey |
9 | Avrupa mutfak kültürü |
Gabaccia D.C. 1998, We Are What We Eat Ethnic Food and the Making of Americans, Harvard University Press
Cambridge, Massachusetts London, England Brittin, H.C. 2011, The Food and Culture Around the World Handbook, Pearson Education, New Jersey |
10 | Amerikan mutfak kültürü |
Gabaccia D.C. 1998, We Are What We Eat Ethnic Food and the Making of Americans, Harvard University Press
Cambridge, Massachusetts London, England Brittin, H.C. 2011, The Food and Culture Around the World Handbook, Pearson Education, New Jersey |
11 | Afrika mutfak kültürü |
Gabaccia D.C. 1998, We Are What We Eat Ethnic Food and the Making of Americans, Harvard University Press
Cambridge, Massachusetts London, England Brittin, H.C. 2011, The Food and Culture Around the World Handbook, Pearson Education, New Jersey |
12 | Mutfak kültürünün karşılaştırılması | Sınıf çalışması |
13 | Mutfak kültürünün karşılaştırılması | Sınıf çalışması |
14 | Mutfak kültürünün karşılaştırılması | Sınıf çalışması |
Kaynaklar
Ders notları ve İlişkili akademik makaleler kullanılacak,
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Dokümanlar | Google Classroom |
Ödevler | Google Classroom |
Sınavlar | Google Classroom |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SIRA | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Sunum | 1 | 60 |
Toplam | 100 | |
FİNALİN BAŞARIYA ORANI | 40 | |
YIL İÇİNİN BAŞARIYA ORANI | 60 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | ||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Gıda ve yemekleri tarih, coğrafya, kültür ve beslenme bilimleri çerçevesinde değerlendirir. | X | ||||
2 | Yemeği ve pişirme işlemini bir sanat olarak benimser; yiyeceklerin görsel sunumunun tasarlanması ve görsel olarak belgelenmesi konusunda yetkinlik sahibidir. | X | ||||
3 | Gastronomi alanındaki kavramlar, teknikler ve yenilikler ile ürün bilgisi konusunda kapsamlı bilgi sahibidir. Bu konularda araştırma yapma ve geliştirme becerisine sahiptir. | X | ||||
4 | Gıda bilimi ve temel beslenme ilkeleri konularında bilgi sahibidir ve alanında uygular. | X | ||||
5 | Gıda hijyeni ve güvenliği konusunda uluslararası standartları bilir ve uygular. | X | ||||
6 | Üretim aşamasından sunum aşamasına kadar yiyecek-içecek üretimi ile ilgili tüm süreçleri bilir. Gıda üretim sistemlerini ve bu alandaki yeni yaklaşımları derinlemesine anlayabilir ve bu aşamada çıkabilecek sorunları tanımlayıp çözebilir. Alanı ile ilgili fiziksel ortamı tasarlar, araç-gereç ve teknolojileri bilir ve kullanır; gerektiğinde bu çerçevede yeniliklerin oluşmasında rol alır. | X | ||||
7 | Ulusal ve uluslararası mutfaklar hakkında bilgi sahibi olur. Bu çerçevede temel pişirme tekniklerini bilir, uygular ve geliştirir. | X | ||||
8 | Alkollü ve alkolsüz içeceklerin tarihi, coğrafi ve kültürel altyapısı ve üretim aşamaları konusunda bilgi sahibidir. Yiyecek üretiminde ve menü planlamasında bu bilgiyi kullanır. | X | ||||
9 | Bilimsel çerçevede yeni gıda ürünü geliştirebilir, standartlaştırabilir ve tescil sürecini yürütebilir. | X | ||||
10 | Gıda alanındaki ulusal ve uluslararası hukuki düzenlemeleri, mesleki standartları ve meslek etiğini bilir ve uygular. | X | ||||
11 | İşletme, iktisat ve pazarlama alanındaki temel kavramları, kuramları ve ilkeleri bilir ve uygular. Menü planlama ilkeleri doğrultusunda; yiyecek-içecek maliyet analizi, kontrolü, fiyatlandırması yapar ve çeşitli menüler geliştirir. Bir gıda işletmesini etkin bir şekilde yönetebilecek yönetim teorilerini ve uygulamalarını, personel alım ve değerlendirme süreçlerini bilir ve uygular. | X | ||||
12 | Başkaları ile ve bağımsız olarak etkin bir şekilde çalışır. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar ve sunum becerileri gösterir. | X | ||||
13 | Gıdanın insan sağlığı ve toplumsal düzen üzerindeki etkilerini anlayabilir ve bu çerçevede basın-yayın organlarını takip eder, katkıda bulunur ve yönlendirir. | X | ||||
14 | Gıda ile ilgili etkinlikleri bilir ve yönetir. | X | ||||
15 | Dünya gıda ticareti, globalleşme, üretim ve tüketim örüntüleri hakkında bilgi sahibidir. Gıda politikalarının ülke ekonomisi için önemini bilir. | X | ||||
16 | Pasta ve diğer hamur işleri, ekmekler, pandispanya ve diğer pasta tabanı hamurları, kremalı soslar, meyve sosları ve jöle yapımı. Sıcak ve soğuk tatlılar, dondurmalar ve sorbeler, şeker işleri, süslemeler, dekorasyon ve sunum, çikolata yapımı konusunda yetkindir. | X | ||||
17 | Mutfak uygulamalarında ve gıda üretiminde kullanacakları sebzelerin ve taze otların yetiştirme teknikleri ile ilgili uygulamalı bilgi sahibidirler. | X |
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | Sayısı |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 18 | 96 | |
Toplam İş Yükü / (saat) | 5.33 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |